Priestor na parazitovanie na
eurovale vytvára jeho nová funkcionalita – pomoc pre banky z prostriedkov
eurovalu, ktorá dlh krajiny prijímajúcej pomoc zaťaží len do výšky garancií
v eurovale a nie v plnej sume. Podmienky, ktoré si eurozóna za
takúto pomoc kladie, sa týkajú predovšetkým bankového sektora a nie
verejných financií, či štrukturálnych reforiem, čo pre krajinu prijímajúcu takúto
pomoc nie je príliš bolestivé. A tak pokiaľ sú politici danej krajiny
ochotní obetovať časť reputácie krajiny (požiadať o pomoc pri
rozrastajúcom sa počte pacientov v eurozóne dnes už ale nie je až také
dehonestujúce), tak je takáto možnosť silným lákadlom, ako si dať aspoň
čiastočne do poriadku bankový systém za nízke náklady.
Áno, je pravda, že Slovinsko čelí
vysokým výnosom na štátne dlhopisy, ktoré sa pohybujú na úrovni niekde medzi
talianskymi a španielskymi, a pokiaľ by sa dlh krajiny zvýšil
o cca. 10 % HDP, čo je suma, o ktorej sa hovorí, že je potrebná na
rekapitalizáciu bánk, tak by sa tieto výnosy vybrali ešte viac nahor, na druhej
strane ale Slovinsko vyššie náklady na obsluhu dlhu nepoložia. Keď má totiž
krajina relatívne nízky dlh, tak aj pri vyšších výnosoch z dlhopisov by
stále platila menej ako krajiny s podstatne vyšším dlhom a nižšími
výnosmi.
Na rok 2012 prognózuje Európska
komisia Slovinsku dlh k HDP na úrovni 54,7 %, čo je piata najnižšia úroveň
v eurozóne, a aj pokiaľ by aj krajina sanovala banky sumou okolo 10 %
HDP, tak by jej dlh k HDP bol stále ďaleko pod priemerom eurozóny na
úrovni 91,8 %. Nasledujúci graf ukazuje podiel úrokových nákladoch krajín
eurozóny na HDP v roku 2011 (Cyprus a Malta v ňom chýbajú, keďže
štatistiky sú z OECD, ktorého tieto krajiny nie sú členmi):
Relatívne nízke náklady na
obsluhu dlhu má stále aj Španielsko. Tam je ale situácia diametrálne odlišná,
krajina čelí obrovským deficitom, v dôsledku slabej konkurencieschopnosti,
ktorú v rámci eurozóny nadobudne len ťažko, má okrem toho zlé vyhliadky
pre ďalší rast a nezamestnanosť už atakuje úroveň 25 %, navyše problémy
krajiny s finančným sektorom sú ďaleko vyššie ako sú v Slovinsku.
3-4 mld., o ktorých sa pre
Slovinsko hovorí by síce boli pre euroval drobnými. Pokiaľ sa ale krajiny,
ktoré by rekapitalizáciu bánk zvládli svojpomocne, rozhodnú urobiť
z eurovalu supermarket a rekapitalizovať si banky z neho, tak sa jeho
kapacita môže výrazne znížiť a chýbať budú peniaze vtedy, keď budú
potrebné.
ESM, ktorý ešte nefunguje, má mať
(a aj to nie od začiatku) kapacitu 500 mld. eur, z nich už 100 mld. pôjde
Španielsku (za predpokladu, že sa prvá tranža pre Španielsko z EFSF po
zavedení spoločného bankového dohľadu prehodí na ESM) a cca. 30 mld. možno
pre Írsko, ktoré sa retrospektívne bude môcť zbaviť časti dlhu na sanáciu bánk.
Takže v nám v ňom ostáva cca. 370 mld. Keby začali podobne ako sa
hovorí o Slovinsku z ESM využívať prostriedky na sanáciu bánk aj
ďalšie krajiny, ktoré nemajú úplne v poriadku bankový sektor ale jeho sanáciu
by zvládali aj sami, ako napr. Francúzsko, Rakúsko, alebo nebodaj aj ďalší, tak
môžeme byť čoskoro svedkami toho, že sa opäť bude hovoriť, že kapacitu eurovalu
je potrebné navýšiť. To všetko samozrejme za našej asistencie...
Zverejnené 16.7.2012 na www.finweb.sk (http://finweb.hnonline.sk/c1-56572400-urobi-slovinsko-z-eurovalu-supermarket-span-class-koment-komentar-span)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára