Naivná predstava eurozóny, že
všetci budú zvyšovať dane a šetriť, pričom ekonomiky budú rásť a následne každý
vyrastie z dlhu, a že rozprávka o európskom supersociálnom
štáte, ktorý dá svojim občanom nesplniteľné hory doly a je dlhodobo
perfektne udržateľný, bude mať pekný koniec, sa rúca. A keď niečo
nefunguje, tak sa klame. Klame sa napríklad, že euroval zachránil eurozónu,
klame sa o tom, že zachraňovanie insolventných krajín zo strany ECB vôbecnemá nič spoločné s rekordnými cenami palív,
a klame sa aj o tom, že problémové krajiny nešetria tak ako sa
zaviazali. A práve tomuto údajnému nešetreniu sa budem venovať
v dnešnom komentári.
Pozrime sa na čísla
z Grécka. V rámci strednodobej fiškálnej stratégie, ktorej prijatie bolo podmienkou Trojky na uvoľnenie piatej tranže v júni
minulého roka, sa na rok 2011 počítalo s príjmami verejnej správy 96,0
mld. a s výdavkami 112,7 mld. eur. A teraz sa pozrime na to, ako
to dopadlo. Podľa Európskej komisie boli v roku 2011 príjmy verejnej správy 88,5 mld. a výdavky 108,5
mld. (grécke ministerstvo financií dokonca hovorí o 85,9., resp. 110,7mld.,
tvárme sa ale, že veríme krajším číslam z Európskej komisie). Grécko teda
podľa Európskej komisie minulo v roku 2011 o 4,2 mld. menej ako sa
zaviazalo a dokonca o 5,7 mld. menej ako v roku 2010. Deficit k HDP
ale klesol len minimálne z 10,6 % na 9,3 % , a to z toho
dôvodu, že príjmy podstrelili prognózy o 7,5 mld. eur, a HDP kleslo
výraznejšie než sa prognózovalo. Takže tvrdiť, že Grécko nešetrí ako sa
zaviazalo, je číre zavádzanie. Problémom Grécka je primárne príjmová stránka
štátneho rozpočtu, a nie výdavková.
Očakávané vs. skutočné grécke príjmy a výdavky (ľavá os)
a deficity (pravá os) v mld. eur
Kde teda nastal v Grécku
problém? Strednodobá fiškálna stratégia počítala s poklesom nominálneho
HDP z 230 mld. na 225 mld., podľa Gréckeho štatistického úradu však bolo nominálne
HDP v roku 2011 na úrovni 215 mld. eur. Logicky, pokiaľ štát minie menej
peňazí, ktoré si požičia zo zahraničia, a pokiaľ zoberie ľuďom viac na
daniach, tak nemôže čakať, že domáci dopyt bude rásť, a pri najnižšej
zahraničnej konkurencieschopnosti v eurozóne to taktiež nie je možné čakať
ani pri exportoch (najmä keď sa dvíhajú dane a časť spoločností sa
relokuje). Pokiaľ by bol zachovaný podiel z príjmov štátneho rozpočtu na HDP
s akým sa počítalo, tak Grécko pri nižšom HDP vyberie len 91,6 mld.,
zvyšných 3,1 mld. čo chýba oproti prognózam buď prešlo pri vyššom zaťažení do
čiernej ekonomiky (keby sa peniaze, čo odišli do čiernej ekonomiky, vybrali na
daniach, tak to aj tak to veľa nerieši, pretože by ešte viac poklesol domáci
dopyt a s ním aj HDP), alebo odišlo do zahraničia.
Ale Trojka a Gréci sú
nepoučiteľní, a naďalej produkujú jeden hyperoptimistický scenár ekonomického
rastu a výberu daní za druhým. Tabuľka nižšie ukazuje výhľad rastu gréckej
ekonomiky na roky 2011-2015 z prvého gréckeho balíčka (05/10), zo
Strednodobej fiškálnej stratégie (06/11) a z druhého balíčka (03/12).
Samozrejme, nič sa zatiaľ nenapĺňa, a tak si viem ťažko predstaviť, že
Grécko plánujúce zosekať deficit 9,3 % (podľa EK) pod 3 % do roku
2014, s s poklesom ekonomiky za dva roky len o 4,3 %. (Inak za
zmienku stojí v tabuľke aj zvýšenie odhadov rastu od roku 2014
v marcovej správe metódou bulharskej konštanty, t.j. v roku 2020
potrebujeme dlh Grécka k HDP na
úrovni 120 %, tak keďže nám klesá súčasný rast, tak potrebujeme dosadiť vyšší
budúci)
Podľa Európskej komisie sa o tento
vysnívaný ekonomický rast majú postarať stále dookola omieľané štrukturálne
reformy, ktoré majú byť akýmsi čarovným prútikom vyriešenia problémov dnešného
západného sveta, ktorý od začiatku osemdesiatich rokov žije v jednom
neustále sa pritvrdzujúcom monetárnom stimule skrz konštantný pokles úrokových
sadzieb, rast množstva peňazí v ekonomike a rast objemu dlhu (aj
k HDP).
Jediná štrukturálna reforma,
ktorá v dôsledku centrálneho plánovania štrukturálne totálne
zdeformovanému Grécku z môjho pohľadu pomôže, je vyhlásiť bankrot
a odísť z eurozóny začať odznova s ďaleko nižším dlhovým
bremenom a s ďaleko vyššou konkurencieschopnosťou a hlavne bez príkazov
Veľkého brata z Bruselu, ktorého jediným doterajším účinným krokom voči
dlhovej kríze bolo vytlačenie bilióna eur na tri roky (aj ten už prestáva
zaberať).
Pokles daňových príjmov
a problém so znižovaním deficitov čaká aj ďalšie krajiny, ktorých
ekonomický rast bol primárne ťahaný zadlžovaním sa verejnej a súkromnej
sféry. V Portugalsku, ktoré je ďalšou krajinou na odstrel, síce na rok 2011
čísla sedia, ale aj to len vďaka tomu, že si krajina pomohla účtovníckoufintičkou znárodnenia privátnych dôchodkových úspor zamestnancov štyroch bánk (okolo 3,3 % HDP), ktoré sa v národných
účtoch okamžite prejavili ako príjmy, pričom záväzky budú realizované až v
budúcnosti. De facto si teda požičalo od budúcich dôchodcov. Tak isto si
pomohla krajina v roku 2010, kedy znárodnila tri dôchodkové fondy Portugal
Telecom. Privátne dôchodkové fondy ale v Portugalsku pomaly dochádzajú,
a tak tieto jednorázové „pôžičky“ na umelé navýšenie príjmov krajina
nebude môcť robiť do nekonečna.
Portugalsko je ale malá ryba
a z môjho pohľadu sa druhému balíčku a reštrukturalizácii dlhu
súkromných veriteľov po vzore Grécka nevyhne. Potom sa povie, že podobne ako
Grécko zlyhalo aj Portugalsko, keď nedokázalo šetriť, a že tieto dva
prípady sú výnimočné a ako inak nehrozí, že by sa zopakovali. Keď sa ale
konsolidácia nepodarí v Španielsku, kde ešte ani nezačali šetriť a už
je nezamestnanosť na úrovni takmer 24 %, tak už Trojka nebude môcť strčiť
hlavu do piesku a klamať že krajina nešetrí, a pri úspešnosti nula
z troch krajín (Írsko ostáva otázne) bude musieť pripustiť, že pri
niektorých krajinách tento postup nepomôže, a situácia sa bude dať
vyriešiť len bankrotmi alebo vyššou infláciou.
Na šetrenie je už vo viacerých
krajinách neskoro, na to sa malo myslieť keď centrálne banky uvoľňovali
politiku a štáty a domácnosti ponúknuté vytlačené a namultiplikované
peniaze s radosťou prijali vo forme nového dlhu, dnes im už pomôže len jeho
likvidácia.
Zverejnené 23.4.2012 na www.finweb.sk (http://finweb.hnonline.sk/c1-55503730-mytus-o-greckom-nesetreni-span-class-koment-komentar-dna-span)
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
OdpovedaťOdstrániťKolektivní rozum Obchodníci, kteří využívají eToro's CopyTrader™, mají o 60 % větší pravděpodobnost výhry
Otevřené obchody na eToro: 227,651,647